torsdag 20 februari 2014

Struktur

Den är här nu.
Jag känner doften av den när jag går genom trädgården på morgonen.
I vart andetag.
En annan doft, lite varmare.
Den fyller mig med hopp, längtan, drömmar.

Jag vill inte gå in.
Jag vill stå där ute och se allt förändras omkring mig.

Den sveper med sina varma mjuka händer över det som är mitt.

Även om vintern kommer åter så vet jag ju att detta kommer vinna,
att det bara är tillfälligt.
Jag njuter nu, den är här.


Jag har tappat orden.
De snurrar för snabbt.
Eller så hinner jag ej stanna upp och fånga dem.
Även om jag låst in mig här i mitt lilla hus, försökt att landa, ej fylla huvudet med
annat så vill tankarna ej stilla sig.
Jag vet ej hur jag ska hjälpa honom.
Jag vet inte.
Når inte.
Men jag kommer finna vägen, försöka tills vi är där.

Att inte ha en plan och vetskap är nytt för mig.
För mig är ett projekt noga planerat, var sak införskaffat innan start, sedan poff
så löser det som skall göras och slutför. Snabbt.
Nu går jag i dimma utan att veta vart jag ska.
När jag inte når mina tankar, svaren, så har jag kastat mig över saker jag kan lösa.
Jag förnyar mitt lilla hus istället, det är saker jag är bra på, saker jag kan fixa.
Men jag kan inte fixa honom.
Har inte de rätta verktygen.
Och jag börjar få slut på rum att renovera.
Tur det är vår så jag kan gå ut...

Jag har dragit mig inom mig själv, envist försökt att finna hur jag ska göra.
Vill inte umgås, kan inte skriva.
Kan inte se människorna för mina egna tankar som står i vägen.
Jag kan inte prata, bara tyst lyssna.
De sakerna som alltid gett mig svar och energi, de finns ej där.
Jag har tappat orden.

Jag behöver detta, ta tag i tankarna, samla dem och få ut dem så de
slutar snurra hej vilt i mitt huvud.
Skriva ner dem så jag förstår det jag ej sett klart innan.
Men hans problem skymmer dem.


Idag är en dag av hopp. Löften. Förnyelse.
Idag fick jag för första gången på länge en glimt av ljus och en tanke om
hur och vilken väg vi ska gå.
För första gången på 4 år kan jag säga att det kommer bli bra och kanske veta hur.
Det ska lösa sig.


Våren kommer nu, allt kommer att bli bra.
Vi har en plan.

De stockrosor jag har försått här inne är redan 5-6cm höga.
Den första lilla humlegrönskan såg idag ljuset.
Min trädgård kommer bli så vacker denna sommaren. Så löjligt fin.
Jag längtar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar