måndag 12 december 2011

Dan före... ??

Tänk att somliga aldrig lär sig.
Gång på gång gör de om samma misstag.
Lovar och svär att aldrig göra det igen... men ändå.

Jupp, återigen, hälften av gårdagens omsorgsfullt tillverkade
julgodis uppätet - av mig mestadels och jag mår precis så illa
som jag förtjänar.
Hopplös, det är mitt mellannamn.

Julkänslan vill inte riktigt infinna sig i år.
Kan det vara för att vi faktiskt 2 år i rad nu i Skåne blivit bortskämda
med riktigt mkt snö?
Inte ens de där frostiga morgonarna där gräset gnistrar och är så vackert
när jag tittar ut i min trädgård och är krispigt under fötterna när man
går på det - just för känslans skull fast jag ju nu har en stenlagd gång,
har velat infinna sig.
Nej, att Julafton skulle vara här om 12 dagar känns bisarrt.

Men vi arbetar riktigt hårt på att den ska komma!
Pepparkaksborg med små, av kottarna egengjorda tomtar gjorda, check!

Fler lussekatter och lussebollar bakade, check!

Galet goda havrekakor med nougat ovanpå (som jag måste få receptet på)
tillverkade. (och även till hälften uppätna då...)
Jag vet att de är patetiskt goda nybakade, svalnade och även frusna,
jag har nu provat dem i alla former.

Ett gäng andra sorters julgodis också tillverkade, check på en också!
...vi har varit ganska flitiga faktiskt.

Men ändå är Julkänslan inte här...

Det kan också vara för att granen inte hunnit bli inhandlad än.
Den ÄR grädden på moset, det som gör att Julen på riktigt lovar att
snart, snart är den här...
Lördag får det bli. Måste bli.

Det var en riktigt riktigt mysig helg.
En sådan där jag knappt gick utanför dörren men ändå hade fullt upp
och när söndagskvällen kom och mina fina gäster gått och jag och
gullen bullat upp oss i soffan för att kramas lite extra mkt innan de
skulle resa till sin far... så väcks jag strax efter 21 av en son
som undrar om jag inte ska gå och lägga mig och sova i sängen istället.

Huset är verkligen extra tyst på måndagar.
Stilla.
Mörkare än vanligt.
Inget oväntat sker.
Som om hela huset håller andan och väntar, lyssnar, undrar om inte de
där små livfulla underbara ska komma snart...

Nej, veckan är utan dem, längtansfull tills de är åter.
Fylld av äventyr, trevligheter och julbestyr.
Och till helgen, finbesök!:)

1 kommentar:

  1. Oj så mycket gott, skulle gärna ta receptet på dom där kakorna jag med;) mums!!!

    Snart ska du se att det är måndag igen å då kommer dina hjärtegull vara hos dig igen.

    Kraaaaaaaaam//Sabina

    SvaraRadera